
TONPRAAT: (ELEKTRISCHE) FIETS VAN DE ZAAK
Sinds de start van ons kantoor in Boxtel ga ik regelmatig met de fiets naar kantoor. Het is niet alleen lekker om te fietsen maar er ontstaan soms ook goede ideeën en plannen.
In 2020 komt er een nieuwe regeling voor de fiets van de zaak. Want fietsen is gezond, goed voor het milieu en het vermindert de files. Tot die tijd moeten we het doen met de bestaande regels. En die bieden ook mogelijkheden!
De fiscale ‘behandeling’ van de fiets wordt bepaald door de vraag of je zelfstandig bent of in dienst van de B.V.
De zelfstandige (ZZP’er) kan de fiets op de zaak kopen als de fiets voor tenminste 10% zakelijk wordt gebruikt. De fiets kan dan tot het ondernemingsvermogen worden gerekend waardoor de afschrijvingskosten en onderhoudskosten ten laste van het resultaat kunnen worden gebracht. De BTW op de aanschaf van de fiets kan worden afgetrokken afhankelijk van het ‘geplande’ zakelijk gebruik. De jaarlijkse correctie voor privé gebruik is gebaseerd op het aantal privé kilometers. Dat is natuurlijk lastig te peilen, vandaar ook de aankondiging voor een nieuwe fietsregeling.
De werknemer (en dga) kan van de werkgever een renteloze lening krijgen voor de aanschaf van een (elektrische) fiets en elektrische scooter. Vervolgens declareert de werknemer de zakelijke (woon-werk) kilometers tegen € 0,19 per kilometer waardoor de lening snel kan worden afgelost.
Ook kan de fiets ter beschikking worden gesteld als onderdeel van de werkkostenregeling. De ruimte wordt bepaald door 1,2% van de fiscale loonsom. Bij een loonsom van bijvoorbeeld € 150.000 kan een fiets van € 1.800 worden verstrekt.
Mogelijkheden genoeg dus om te fietsen op kosten van de zaak.
Vindt u het plezierig om op de hoogte te blijven van actuele fiscale ontwikkelingen en fiscale tips? Schrijf u dan in voor deze blog. Tonpraat verschijnt 3 à 4 keer per maand.
Deel deze pagina
DOOR TON KROONEN
![]() |
Ton Kroonen, fiscalist. Als zodanig 25 jaar werkzaam, onder meer bij EY en HLB Van Daal & Partners. Koos rond 2001 voor het eigen bedrijf in samenwerking met 2 accountants. Zijn geloof dat organisaties pas optimaal kunnen profiteren van zijn kennis over het zich steeds wijzigende fiscale landschap door sterke betrokkenheid bij de klant, leidt tot het aangaan van deze nieuwe uitdaging. Bij René vindt hij hiervoor het juiste klankbord. M: 06 51 52 77 73 , ton@rondaccountants.nl ![]() ![]() ![]() |
Vrijblijvend kennis met ons maken? Neem contact op.
© 2015-2019 Rond | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Realisatie: Gerwen Reclame