
TONPRAAT: MEDEPLEGEN
Ik heb inmiddels de 50-jarige leeftijd bereikt en dan mag je wel een keer over vroeger praten, toen ‘alles’ beter was.
Als een klant een keer vergeten was de BTW te betalen of een aangifte was te laat ingediend, dan kon je de belastingdienst bellen, de situatie uitleggen, en de boete werd vernietigd. Tegenwoordig ben je genoodzaakt een bezwaarschrift op te stellen dat vervolgens ‘standaard’ wordt afgewezen. Vragen om een toelichting is veelal vergeefse moeite.
Erger wordt het als je de klant wilt ‘helpen’ zoals een adviseur deed voor een onderneming die in de problemen was gekomen. In overleg met de ondernemer gaf de adviseur in een paar kwartalen minder BTW aan dan was verschuldigd en ook werd de jaarsuppletie niet of te laat ingediend.
De rechter vond dat de adviseur medepleger was door de klant te helpen met schuiven van BTW en legde de adviseur een boete op. Adviseurs (én belastingplichtigen) zullen tegenwoordig meer op hun hoede moeten zijn.
Op de hoogte blijven van belastingtechnische ontwikkelingen en profiteren van fiscale tips? Ton praat u regelmatig bij. Schrijf u in en u bent meteen op de hoogte als er een nieuw blog verschijnt.
Deel deze pagina
DOOR TON KROONEN
![]() |
Ton Kroonen, fiscalist. Als zodanig 25 jaar werkzaam, onder meer bij EY en HLB Van Daal & Partners. Koos rond 2001 voor het eigen bedrijf in samenwerking met 2 accountants. Zijn geloof dat organisaties pas optimaal kunnen profiteren van zijn kennis over het zich steeds wijzigende fiscale landschap door sterke betrokkenheid bij de klant, leidt tot het aangaan van deze nieuwe uitdaging. Bij René vindt hij hiervoor het juiste klankbord. M: 06 51 52 77 73 , ton@rondaccountants.nl ![]() ![]() ![]() |
Vrijblijvend kennis met ons maken? Neem contact op.
© 2015-2020 Rond | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring